f r å g a

annalitborn om f r å g e s t u n d:
gahh, jag har redan bestämt att jag också tänker åka till USA, men hur mycket kostar det och hur fasen ska man få råd? haha

kan du inte berätta lite mer, typ , steg för steg hur det går till ?:)
har kollat tillbaka på din blogg och såg attt det liksom inte direkt var bestämt en familj och ett datum du skulle åka dit osv? :)

haha vad kul Anna, om du verkligen vill det ska du inte ge upp! jo ett utbytesår kostar ju en hel del. Jag tror priset är runt 62 000, men sen måste du betala försäkringar, visum, du måste gå till ett HälsoCafe och det kostar 500-800 spänn för att dom ska säga att man är frisk, alla vaccinationer som inte är billiga och ah det är hur mycket som helst som läggs på dom 62 000 kronorna. Sedan ska du ju såklart ha pengar att leva pånär du bor där. När jag fick reda på EF genom någon sida online så tänkte jag ååh fan va coolt. Så jag frågade mamma lite på skoj fast inte på skoj ändå nivet, och hon bara skoja tillbaka med ett nej. Men jag gjorde så att jag beställde hem ett informations paket, det är helt gratis och du får hem massa papper med information. jag läste igenom allt det, läste tuuuusen utbytesstudent bloggar, tjatade, läste, tjatade och sedan efter lite mer än ett år så sa dom ja. En stor anledning till att dom sa ja, tror jag att det var för att jag bestämde att dom bara behöver betala för själva avgiften för året, och jag betalar för allt jag kommer behöva när jag är borta, jag ebtalar för fickpengarna alltså. Så jag berjade planera hur jag kunde spara, jag hade 12 månader på mig att spara.
Såhär sparade jag omkring 25 000 på ett år,
Jag la undan 500 kr från mitt studeibidrag varje månad, jag jobbade hos min pappa varannan helg, alla mina jobb pengar från sommarjobb, extra jobb på feelgood ocksåvidar gick alltid till mitt sparkonto, släsade inte en krona från mina jobb pengar! Sedan när det var jul och min födelsedag, ja då la jag undan dom pengarna också. Det var inte lätt, jag levde så jävkla snålt det året, men det var het klart värt det för utan det kunde jag nog inte åka hit.
Så nu har jag berättat lite om kostnaden och så, kan berätta i ett annat inlögg om själva året :) Om du verkligen vill detta, ge aldrig upp. Oavsett hr svårt det ibland kan vara, ge aldrig upp! är det din dröm, då ska du bannemig se till att det blir verklighet!
haha vad kul Anna, om du verkligen vill det ska du inte ge upp! jo ett utbytesår kostar ju en hel del. Jag tror priset är runt 62 000, men sen måste du betala försäkringar, visum, du måste gå till ett HälsoCafe och det kostar 500-800 spänn för att dom ska säga att man är frisk, alla vaccinationer som inte är billiga och ah det är hur mycket som helst som läggs på dom 62 000 kronorna. Sedan ska du ju såklart ha pengar att leva pånär du bor där. När jag fick reda på EF genom någon sida online så tänkte jag ååh fan va coolt. Så jag frågade mamma lite på skoj fast inte på skoj ändå nivet, och hon bara skoja tillbaka med ett nej. Men jag gjorde så att jag beställde hem ett informations paket, det är helt gratis och du får hem massa papper med information. jag läste igenom allt det, läste tuuuusen utbytesstudent bloggar, tjatade, läste, tjatade och sedan efter lite mer än ett år så sa dom ja. En stor anledning till att dom sa ja, tror jag att det var för att jag bestämde att dom bara behöver betala för själva avgiften för året, och jag betalar för allt jag kommer behöva när jag är borta, jag ebtalar för fickpengarna alltså. Så jag berjade planera hur jag kunde spara, jag hade 12 månader på mig att spara.
Såhär sparade jag omkring 25 000 på ett år,
Jag la undan 500 kr från mitt studeibidrag varje månad, jag jobbade hos min pappa varannan helg, alla mina jobb pengar från sommarjobb, extra jobb på feelgood ocksåvidar gick alltid till mitt sparkonto, släsade inte en krona från mina jobb pengar! Sedan när det var jul och min födelsedag, ja då la jag undan dom pengarna också. Det var inte lätt, jag levde så jävkla snålt det året, men det var het klart värt det för utan det kunde jag nog inte åka hit.
Så nu har jag berättat lite om kostnaden och så, kan berätta i ett annat inlögg om själva året :) Om du verkligen vill detta, ge aldrig upp. Oavsett hr svårt det ibland kan vara, ge aldrig upp! är det din dröm, då ska du bannemig se till att det blir verklighet! pusss

Kommentarer
Postat av: annalitborn

gahhh! jag måste fixa det här verkligen!!

jag tänkte åka med AFS för det gjorde mamma när hon åkte till usa, och det kostar 85000 med hälsogrejs, värdfamilj och allt det där! och det är så stöööört mycket pengar liksom..

men hur länge jobbade du på feelgood och hur fick du jobb där ? :D

måste skaffa någonstans att få pengar ifrån...haha

2012-05-27 @ 18:06:38
URL: http://anneah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0